Arbres i homes

Escrit per Sa Monea | 3 Jun, 2007

    Algun cop us heu endinsat sols en un bosc, a última hora del capvespre, quan la piuladissa dels ocells s'extingeix lentament a les capçades dels arbres i la penombra ho envaeix tot com el núvol de tinta d'una sípia?


    És, possiblement, una de les experiències més torbadores de que podem gaudir, encara avui. Fins i tot als humils boscos de Menorca, on sabem cert que no s'hi amaguen feres ni perills de cap tipus, és difícil que no se'ns posi la pell de gallina. I és que les boscúries desperten, en l'ésser humà, sentiments enfrontats: per una banda, representen el desordre amenaçador de la naturalesa; per l'altra, constitueixen (encara ara) una font imprescindible de fusta i altres matèries primeres.

    alzinar

    Alzinar no alterat a Son Felip, Menorca. Les lianes i els arbustos omplen tot l'espai, sota les copes dels arbres.

    Quan devia començar aquesta relació d'amor-odi? És evident que l'enfrontament es degué agreujar durant el neolític, quan es van començar a necessitar camps de conreu cada cop més extensos; però segurament ens podríem remuntar molt més lluny, en el temps, per buscar la base d'aquesta actitud.

    Els nostres avantpassats més immediats van evolucionar a la sabana africana, un medi obert, amb només alguns arbres dispersos. És per açò que nosaltres som, per davant de tot, animals visuals. No tenim massa bona oïda, i el nostre olfacte ens serviria de poc, per detectar depredadors: la foscor i l'espessor dels boscos ens neguitegen perquè el sentit de la vista no hi resulta massa operatiu. I malgrat tot, sentim una certa atracció envers els arbres. Només cal observar els infants: la seva fixació per enfilar-s'hi (i l'habilitat que mostren per fer-ho) no deixa lloc a dubtes sobre el nostre passat arborícola. Els homínids que vivien a la sabana, tot i que eren bàsicament terrestres, es devien continuar enfilant als arbres per passar la nit, com fan encara avui algunes espècies de primats. Quedar-se a terra durant el vespre, quan els grans depredadors surten de caça, hauria resultat fatal.

    Als humans ens continuen agradant, aquests paisatges oberts, tapissats d'herba, amb alguns arbres estratègicament col·locats. Fixeu-vos en els parcs i jardins que es dissenyen arreu del món: els arbres no hi solen mancar mai, però sense formar un veritable bosc. L'herba també hi sol ser present, però ens molesta veure-la alta: cal segar-la periòdicament. Es tracta potser d'una reminiscència del temor ancestral a que s'hi pugui amagar algun predador?

    Però els paisatges tipus sabana ens agraden per altres motius, més enllà dels purament estètics: es tracta d'entorns amb un gran potencial per produir aliment, des del punt de vista humà. Els boscos tancats no són un entorn adequat pels grans herbívors; i l'home, tant ara com en el passat, depèn totalment d'aquests animals. Durant bona part de la prehistòria aquests animals eren caçats; a partir del neolític van ser criats com a animals domèstics. La dependència envers aquestes espècies, malgrat tot, és la mateixa. A la zona del mediterrani, on els boscos autòctons per excel·lència estan formats per alzines, l'home va crear un nou tipus d'ecosistema (les deveses) aclarint aquests alzinars i eliminant-ne la vegetació de sotabosc. Açò va permetre que hi creixés herba, que servia d'aliment a vaques, cabres i ovelles. Les alzines que quedaven proporcionaven combustible i material constructiu, i permetien, per altra banda, la cria de porcs, que s'alimentaven dels aglans.

    devesa

    Alzinar esclarissat a Es Coll Roig, Menorca. La semblança d'aquests ecosistemes, creats per l'home, amb les sabanes africanes, no és casual.

    Ara bé, existeixen evidències de que l'home alterés ja els boscos de forma semblant, en època pre-neolítica? N'hi ha, i procedents de llocs ben diversos. A Austràlia, els caçadors recol·lectors aborígens practicaven, fins no fa gaire, la crema controlada de zones de bosc d'eucaliptus per tal d'eliminar-ne el sotabosc. Es creava, d'aquesta manera, una sabana on hi creixia herba, amb les següents pluges, i s'hi concentraven els grans herbívors (cangurs, emús...). Al registre estratigràfic d'aquell continent s'hi observa per primer cop, als nivells de fa uns 40.000 anys, un increment de les partícules de carbó i del pol·len d'espècies ben adaptades al foc, com els propis eucaliptus. Podem suposar, per tant, que aquest sistema no era una cosa recent.

    A certes zones boscoses d'Amèrica del Nord, els colons europeus es van trobar amb quelcom semblant, quan hi van arribar: grans extensions de bosc esclarissat, sense sotabosc, amb el terra cobert d'herba. Ells van suposar que aquest entorn tan agradable, des del punt de vista humà, era totalment natural; però un cop van haver eliminat els incòmodes indis van poder constatar que, sense el seu treball, els boscos es convertien altre cop en selves espesses i inhospitalàries.

    Evidentment, totes aquestes alteracions dels ecosistemes portades a terme per l'home prehistòric no van ser innòcues pels animals i plantes que els habitaven: tant a Austràlia com a Amèrica del Nord van desaparèixer una gran quantitat d'espècies, després que l'Homo sapiens hi arribés.

    Encara avui, els boscos espessos ens desagraden: la nostra obsessió ancestral per "sabanitzar" aquests ecosistemes continua. Quantes vegades heu sentit que un bosc està "brut" i "necessita" una neteja de la vegetació de sotabosc? A vegades açò es justifica com una mesura de prevenció contra els incendis, però la millor mesura contra el foc seria no provocar-lo, ja que més del 90% d'aquests desastres estan causats per l'home. Els boscos no necessiten la nostra ajuda per res. Si els "netejam" només aconseguirem reduir la biodiversitat que contenen: eliminant un tronc sec, destruïm el lloc de cria d'una rata cellarda; cremant els arbustos, privam als boscarets d'un lloc on fer el niu...

    Ara que, a alguns països, moltes zones ja no s'utilitzen per la ramaderia ni per l'agricultura, fora bo deixar els boscos en pau, perquè creixin tan espessos com calgui. Esperem que fins i tot aquelles persones amb menys afecció per les boscúries, aquelles que més enyoren les sabanes africanes primigènies, puguin reprimir els seus instints.


8 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per "Friedrich E." 04 Jun 2007, 23:57

    "sa monea",

    També el bosc continua essent motiu d'inspiració per a les activitats artístiques que ens parlen de l'amor, la solitud del passejant, la guerra, les legendes sobre fades i barrufets, etc.: Bon i benvingut sigui aquest "platonisme".

    Tanmateix, la prevalència de l'esperit naturalista amateur, quan no darwinista -també amateur-, ens fa veure altres coses a persones com jo. ( I no et dic res el que li feia veure al pintor Marx Ernst en obres dels anys 1940...!).

    Quines coses intentem veure ? : Biomasa, i el seu principal component, el carboni; fluxes d'energia; funció clorofílica i fotosíntesi per tot arreu; cicles de la matèria, i cicles sedimentaris com el nitrògen...i qualque esclatasang.

    Emperò alerta! perquè a gent i empreses amb presumptes noms com "Iversions Ètico Ecològiques", en els boscos de Menorca hi veuen xalets adosats i urbanitzacions, "verdes" ¿no?

    És per això, "sa monea", que per a plantar cara a aquesta gent depredadora, no debem oblidar mai l'amic que hi tenim allà en el bosc: "Robin Goodfellow", el vell talp (el "viejo topo" en castellà, puix que té més eufonia, ¿no?); el personatge de la comèdia poètica "El somni d'una nit d'estiu" de William Shakespeare (1546-1616).

    I arribo on volia: Sabràs que en "Robin Goodfellow" era un vell talp mitològic de la literatura anglesa que habitava en els boscos, ajudant els pobres i fotent els rics. És per això que s'interessà per ell s'altre gran "barbut" (v. "L'enutjosa persistència de Plató", escrit per tu en aquest "blog"), el natural de Tiers, el titànic tedesc que morí el 1833 "més pobre que un talp": "El Moro".

    Fou ell qui "tragué" el vell talp "Robin Goodfellow" dels boscos preindustrials d'Anglaterra i, en un discurs del 1856, el "traslladà" a les contaminades ciutats "manchestarianes" i "dickensianes" , com a metàfora -"(...) el vell i digne sapador del bosc que es diu Revolució"- que oferia a la llavors oprimida classe obrera industrial.

    "Sa monea", esper trobar-me el "Vell talp" algun dia, en l'alzinar de Son Felip per exemple; i només ho sabreu quatre amics.

    Escrit per "Friedrich E." 05 Jun 2007, 00:00

    A dalt he escrit un error:

    On diu "(...) tedesc que morí el 1833", ha de dir "el 1883"

    Escrit per sa monea 05 Jun 2007, 00:54

    Friedrich, crec que mai em deixarà de sorprendre la teva erudició i la teva capacitat per enllaçar temes aparentment molt allunyats entre si ;)
    Tens raó: el Vell Talp, l'esperit revolucionari, ens ha d'ajudar a vetllar pels nostres boscos. No només perquè són la garantia de la nostra supervivència (crec que no cal ser gaire revolucionari per lluitar contra l'extinció de la nostra espècie) sinó també perquè constitueixen una font interminable de plaer estètic (i, a més, gratis...).

    Escrit per Quercus 05 Jun 2007, 15:58

    jo també em trobo força impressionat per la bellesa de las tevas paraules, Friedrich, així com pel contingut del teu comentari.

    També em sembla molt bona la teva entrada, Sa Monea, de les millors que he llegit per aquí.

    Pel que fa a la deplorable idea d'en Bush... m'invadeix una profunda tristesa, sobre tot tenint en compte que aquesta bèstia podrà fer el que li dongui la gana, com si fossin seus, sense cap necessitat d'acord amb el Congrés.

    Tot això, en resum, em fa recordar la frase aquella "luchar por la paz es como follar por la virginidad". És casi el mateix concepte. Per tal que no n'hi hagi de malalties, matarem a totes les persones, així no agafaràn res. Digne d'un sketch dels monty python (http://www.youtube.com/watch?v=FX_o5Tx0HFk ho sento, no n'he trobat amb sustítols)

    Però fixa't, sa monea, com lluitant contra la destrucció dels boscos, es pot formar part de tot un seguit de lluites contra les atrocitats del Sistema, representat per caps ben coneguts per tothom, com ara el protagonista de la notícia.

    Aquesta idea de la natura com a font de rebelió també apareix a la obra d'en J.R.R.Tolkien, amb els pastors d'arbres o Ents (http://ca.wikipedia.org/wiki/Ent), i a on podem veure un evident rebutg, veritablement fermós, cap el món de la industrialització i les seves conseqüències.

    Escrit per sa monea 05 Jun 2007, 20:12

    Gràcies, Quercus.
    He de dir que la proposta d'en Bush que he enllaçat és de fa cinc anys. M'en vaig recordar mentre escrivia l'article i em va semblar interessant fer-ne esment. No sé com va acabar, el tema, però suposo que devia ser part de la mateixa estratègia que empren certs grups polítics a les nostres terres: proposar una animalada immensa i irrealitzable per tal que, després, quan porten a terme una animalada un poc més petita, sembli que son moderats i han tingut en compte la opinió d'aquells que s'hi oposaven.
    Per cert, l'alzinar on vaig prendre la primera foto de l'article és molt a prop de l'enorme zona que es va cremar l'estiu passat. Va ser una sort (dins de la desgràcia) que el foc no hi arribés. Esperem que aquest estiu no passi res semblant.

    Escrit per ricard 06 Jun 2007, 02:39

    Permeteu-me compartir amb voltros un instant màgic que em succeí fa uns anys, mentres cercava esclatasangs, cedint als mes atàvics dels meus instints, en un bosc mixte de pins i alzines aprop de Cala Galdana.
    Mentres lluitava, de quatre potes i ganivet en má, contra l'aferradissa insistència suïcida de les aritjes, una rata cellarda, l'única que havia vist mai, em va obsequiar, a dos pams del meu nas, amb una exhibició de trapecisme arborícola, curiós i desafiant, durant un parell llarg de minuts. De vegades m'havia passat alguna cosa semblant amb rupits (petirrojos), no sé si es tractà d'un tema de territorialitat (també ho fan, sota l'aigua, els serrànids com l'anfós, la vaca o el serrà), d'un animal jove, curiós i agosarat, o simplement d'un regal més de l'espectacle de la natura, com també ho va ser aquell llampec verd amb que vaig esser obsequiat un cop durant una posta de sol...

    Escrit per "Friedrich E." 06 Jun 2007, 11:24

    ricard,

    Per una vegada em sabrà greu no ser "platònic" -em pareix que com tu- perquè m'agradaria creuere que, en el bosc d'aprop de Cala Galdana, el que de veres et vares trobar, era el nostre estimat "Vell talp".

    Escrit per sa monea 06 Jun 2007, 14:00

    Vas tenir sort, Ricard: és molt estrany veure aquests animals de tan a prop i a plena llum del dia. Possiblement era un individu jove que no havia vist mai un exemplar de la nostra espècie.

Deixa el teu comentari








 authimage