Els errors en la còpia i les innovacions culturals

Escrit per Sa Monea | 28 Feb, 2007

    No sé si us ha succeït mai, però, a vegades, quan un té una idea que li roda pel cap, sembla com si tot el món intentés posar davant seu exemples d'aquell fet. Açò és absurd, evidentment; els exemples sempre han estat allà, però sense el concepte al qual associar-los hom no els presta cap atenció. Sigui com sigui, a mi em va passar quelcom de semblant, poc després d'escriure l'article on parlava de les analogies entre l'evolució biològica i l'evolució cultural.


    Ja fa temps que els biòlegs van descobrir que la matèria primera de l’evolució dels éssers vius són els errors que es produeixen en la còpia del seu codi genètic, en el moment de la reproducció. Aquests errors poden ocasionar petites alteracions en l’anatomia o el comportament dels futurs individus que, si són beneficioses per l’organisme, es transmetran a les futures generacions.

    Ara bé; es pot produir un fenomen semblant a l’àmbit dels processos d’evolució cultural? No fa gaire vaig parlar de l’escultura grega d’època clàssica i la pèrdua de la seva policromia. El pas del temps va fer que aquestes imatges, que originalment estaven pintades amb colors molt vius, vagin quedar ben netes, deixant a la vista el blanc immaculat del marbre. Quan els artistes renaixentistes les van veure, van copiar-les tal i com estaven, pensant que era aquell l’aspecte que els grecs havien volgut que tinguessin. Es van equivocar, es clar, però la innovació sorgida d’aquell error va tenir tant d’èxit que s’ha perpetuat fins els nostres dies, influint en tota la història de l’escultura occidental.

    El sorgiment de l’òpera es deu també a un error: sembla ser que un grup de florentins de finals del segle XVI van voler reproduir allò que creien que era la manera grega de representar la tragèdia. Possiblement s’hi van fer molt enfora, però el seu plantejament va tenir un èxit espectacular. Aquest any, precisament, es celebren els quatre-cents anys de la primera representació, i continua essent un gènere ben viu.

    En un article recent, n’Ignasi Mascaró parlava, de passada, sobre l’evolució de les llengües, tot preguntant-se perquè les paraules canvien en una determinada direcció, i no en una altra. No sé que en pensarà ell, però a mi em sembla que els errors atzarosos en el procés de transmissió hi deuen tenir molt a veure, en l’evolució dels mots.

    Però, possiblement, l’àmbit de la cultura on millor es pot observar aquesta importància de l’error és en la cuina. Aquí, a més a més, l’analogia amb l’evolució biològica és total: hi ha un codi, la recepta, que determina les qualitats finals del producte, igual que fa el codi genètic amb els éssers vius. I aquest codi també es va copiant, al llarg del temps, i també està, per tant, subjecte a errors. La major part d’aquests canvis involuntaris faran referència a les proporcions dels ingredients, segurament. Allà on posava “100 grams de farina” aquell que copia la recepta hi afegeix un zero sense voler i hi escriu “1.000 grams”, per exemple. I hem de pensar també que la major part d’aquests errors seran perjudicials, igual que en l’evolució biològica, i que la selecció natural (la selecció dels comensals, en aquest cas) els eliminarà ràpidament.

    Però també hi haurà alguns casos en què l’error millorarà el plat: en aquest cas, la variació perdurarà i es transmetrà a futures generacions. En alguns casos molt inusuals, l’error pot implicar l’aparició d’un nou ingredient. Quan jo compartia pis, a la meva època d’estudiant, un company meu va intentar fer hummus (un plat sirià que porta cigrons i crema de sèsam) però, per algun motiu, es va pensar que s’hi posava iogurt. Des del meu punt de vista, el nou plat resultant va ser millor que l’original, de manera que, de llavors ençà, no el faig d’altra manera. No sé si la nova recepta s’estendrà gaire més però, de tota manera, ha sobreviscut ja uns quants anys.

    Òbviament, els errors en la còpia no són l’únic mecanisme capaç de produir innovacions culturals. N’hi ha d’altres, i molt més importants: l’ésser humà és capaç crear i trobar noves solucions de forma conscient i deliberada i, de fet, aquesta és una de les característiques que han determinat el nostre èxit com a espècie.

    Però, així i tot, seria interessant saber quants trets de la nostra cultura van tenir el seu primer origen en els errors de transmissió.


7 comentaris i 0 retroenllaços

    Escrit per Talaiòtic 28 Feb 2007, 18:04

    Quan una dona està embaraçada sempre es troba amb altres embaraçades. Quan un va coix, es troba amb altres coixos... L'univers ens posa al davant d'allò que manifestam interiorment.

    Pot ser que també escollim els nostres propis errors, i hem de fer la feina de saber perquè els hem triat.

    Escrit per MEDVSA 28 Feb 2007, 23:36

    Joder, què fort! Vaig ser jo es d'es iogurt! M'equivoco fa cinc anys, i ara m'ho publiques com a exemple d'evolució cultural.

    D'altre banda, i fugint una mica de l'anècdota, estic d'acord que l'evolució cultural i la creativitat es nodreixen directa o indirectament d'errors. Se'n pot parlar molt, d'aquest tema.

    No sé perquè, però jo sempre m'havia pensat que portava iogurt...

    Escrit per sa monea 02 Mar 2007, 13:35

    I pots estar content, Medusa, perquè hauria pogut posar algun exemple teu d'innovació culinaria que va ser ràpidament eliminat pel procés de selecció... És broma: he de reconeixer que eres, en general, molt bon cuiner.
    Tot i així, un pis d'estudiants es un generador constant de nous memes culinaris. Record amb especial horror, d'aquella època, un que va ser batiat amb el nom de "sopa falsa".

    Escrit per Memecio 03 Mar 2007, 11:46

    Els errors de copia son molt importants. Es notable el fet de que, a diferencia de les copies genétiques, les copies culturals quasi mai son exactes. Cuan aprenem o copiem quelcom, alló aprés no sol ser igual a l'original, sino que guardem la nostra propia versió. Aixó fa que les innovacions sigon molt mes frecuents que en la evolució biológica. Hi ha molt més fonts de variabilitat.

    Escrit per pqs 04 Mar 2007, 19:07

    Però per tal que hi pugui haver errors, s'ha de poder copiar. Avui en dia, la legislació de propietat intel·lectual no ajuda gaire a que es produeixin aquests sempre beneficiosos errors.

    Escrit per sa monea 05 Mar 2007, 11:52

    Tens raó, Memecio, els mecanismes de còpia culturals són encara més imperfectes que els genètics.
    PQS, aquest és un tema complex; però és evident que actualment hi ha més mitjans per copiar i reproduir qualsevol tipus de creació que en cap altre moment de la Història. La legislació sobre propietat intel·lectual no es més que un reflex d'aquest moment culminant de la còpia i el préstec d'idees.

    Escrit per Giacomini 30 Mar 2007, 11:30

    Aquestes "copies culturals errades" és el que proporciona un gran dinamisme a les teories socials de, per exemple, Bordieu o Giddens que varen solventar, d'es de es meu punt de vista, gran part del problema entre practica i estructura, entre essència i contingencia.
    De totes maneres, no es tracta sempre de errors, molt de pics els canvis estàn fets conscientment, els agents que introdueixen aquestes deiferències ho fan per qualque raó.

Deixa el teu comentari








 authimage